De 4 stappen van Geweldloze Communicatie zijn:
Waarneming
Bij waarneming is het belangrijk om objectief waar te nemen. Objectief houdt in dat je wat je opmerkt (waarneming) scheidt van gedachten erover. Oordelen, meningen, interpretaties en aannames zijn bijvoorbeeld gedachten over waarnemingen.
Gevoelens
De tweede stap is het je bewust worden van je eigen gevoelens. Wat voel je precies? Bij deze stap worden gedachten nogal eens verward met gevoelens. Als je bijvoorbeeld denkt aan gevoelens als: ik voel me aangevallen, genegeerd, gemanipuleerd of bekritiseerd, dan zijn dit meer gedachten dan zuivere gevoelens. Gevoelens zijn bijvoorbeeld: ik voel me onzeker, boos, geïrriteerd, teleurgesteld of blij.
Behoeften
Geweldloze Communicatie gaat ervan uit dat mensen bij alles wat ze doen altijd, bewust of onbewust, hun eigen behoeften vervullen. Alle mensen hebben dezelfde behoeften. Behoeften zijn universeel en daarom voor iedereen herkenbaar. Het communiceren over behoeften is de kern van Geweldloze Communicatie. Weten waar je behoefte aan hebt is misschien wel het meest lastig om te achterhalen. Bij behoeften kun je bijvoorbeeld denken aan waardering, ondersteuning en vertrouwen.
Verzoek
De laatste stap is het verzoek. Geweldloze Communicatie gaat uit van gelijkwaardigheid en vrijwilligheid. Dit houdt in dat je nooit iets kunt eisen van anderen. Je kunt alleen een verzoek aan anderen doen.